De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Re: De inverse matrix

Hallo,

Dank u voor uw eerdere hulp op mijn problemen.

Ik heb zelf een TI-84+ SE en ik probeer daar een analoge klok erop te maken. Nu kom ik bij een probleem en ik hoop dat jullie mij eruit kunnen helpen.

Ik heb de window instellingen als:

Xmin:0
Xmax:94
Xscl:1
Ymin:-62
Ymax:0
Yscl:1
Xres:1

Ik heb een cirkel in het midden getekend:

Circle(47,-32,20)

nu wil ik graag weten hoe doe ik de wijzers? Ze moeten precies in de cirkel passen, maar mogen niet erbuiten en ze moeten de goede aantal graden hebben.

Dank u wel

Greetz TK

Antwoord

In het algemeen geldt:

x(t)=a+r·sin(t)
y(t)=b+r·cos(t)

Met t=0..2p levert dit 'punten' op een cirkel met middelpunt (a,b) en straal r.

Dus in jouw geval zou dat iets zijn als:

x(t)=47+20·sin(t)
y(t)=-32+20·cos(t)

Voor de grote wijzer zou je r=19 kunnen nemen en voor de kleine wijzer bijvoorbeeld 14. Bij t=0 staat een wijzer op 12 uur, bij t=p staat de wijzer op 6 uur, enz. De truuk zit hem dan natuurlijk in het omrekenen van 'tijd' naar de goede hoek voor de grote en de kleine wijzer, maar dat moet je dan zelf maar eens proberen.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Lineaire algebra
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024